پیوند ها
قسمتی از متن :
2
تجارت الكترونيكي چيست؟
تجارت الكترونيكي طي ساليان اخير با استقبال گسترده جوامع بشري روبرو شده است . امروزه كمتر شخصي را مي توان يافت كه واژه فوق براي او بيگانه باشد. نشريات ، راديو و تلويزيون بصورت روزانه موضوعاتي در رابطه با تجارت الكترونيكي را منتشر و افراد و كارشناسان از زواياي متفاوت به بررسي مقوله فوق مي پردازند.شركت و موسسات ارائه دهنده كالا و يا خدمات همگام با سير تحولات جهاتي در زمينه تجارت الكترونيكي در تلاش براي تغيير ساختار منطقي و فيزيكي سازمان خود در اين زمينه مي باشند. تجارت قبل از بررسي " تجارت الكترونيكي "، لازم است در ابتدا يك تصوير ذهني مناسب از تجارت سنتي را ارائه نمائيم .
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الكترونيكي " نيز آشنا خواهيم شد. براي واژه "تجارت" در اكثر واژه نامه ها تعاريف زير ارائه شده است : مبادلات اجتماعي : تبادل ايده ها ، عقايد و تمايلات ( خواسته ها ) مبادله يا خريد و فروش كالا در مقياس بالا كه شامل ترابري از نقطه به نقطه ديگر است. در ادامه تعريف دوم ارائه شده براي "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روي آن متمركز خواهيم شد. تجارت در ساده ترين نگاه ، مبادله كالا و خدمات بمنظور كسب درآمد ( پول ) است . زندگي انسان مملو از فرآيندهاي تجاري بوده و تجارت با ميليونها شكل متفاوت در زندگي بشريت نمود پيدا كرده است . زمانيكه كالاي مورد نظر خود را از يك فروشگاه تامين و خريداري مي نمائيد ، در تجارت شريك و در فرآيندهاي آن درگير شده ايد.در صورتيكه در شركتي مشغول بكار هستيد كه كالائي را توليد مي نمايد ، درگير يكي ديگر از زنجيره هاي تجارت شده ايد.
تمام جلوه هاي تجارت با هر رويكرد و سياستي داراي خصايص زير مي باشند : خريداران . افراديكه با استفاده از پول خود قصد خريد يك كالا و يا خدمات را دارند. فروشندگان . افراديكه كالا و خدمات مورد نياز خريداران را ارائه مي دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسيم مي گردند : خرده فروشان ، كه كالا و يا خدماتي را مستقيما" در اختيار متقاضيان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، كه كالا و خدمات خود را در اختيار خرده فروشان و ساير موسسات تجاري مي نمايند. توليدكنندگان . افراديكه كالا و يا خدماتي را ايجاد تا فروشندگان آنها را در اختيار خريداران قرار دهند. يك توليد كننده با توجه به ماهيت كار خود همواره يك فروشنده نيز خواهد بود. توليدكنندگان كالاي توليدي خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و يا مستقيما" به مصرف كننده گان مي فروشند. همانگونه كه مشاهده مي گردد ، "تجارت " از زاويه فوق داراي مفاهيم ساده اي است . تجارت از خريد يك محصول ساده نظير " بستني " تا موارد پيچيده اي نظير اجاره ماهواره را شامل مي گردد. تمام جلوه هاي تجارت از ساده ترين سطح تا پيچيده ترين حالت آن ، بر مقولاتي همچون : خريداران ، فروشندگان و توليدكنندگان متمركز خواهد بود. عناصر تجارت زمانيكه قصد معرفي عناصر ذيربط در تجارت و فعاليت هاي تجاري وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدليل درگير شدن با جزئيات پيچيده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذيل تمام المان هاي ذيربط در يك فعاليت تجاري معمولي را تشريح مي نمايد. در اين حالت ، فعاليت شامل فروش برخي محصولات توسط يك خرده فروش به مصرف كننده است :
* در صورت تمايل فروش محصول و يا محصولاتي به يك مصرف كننده ، مسئله اساسي داشتن كالا و يا خدماتي خاص براي عرضه است . كالا مي تواند هر چيزي را شامل گردد. .فروشنده ، ممكن است كالاي خود را مستقيما" از توليد كننده و يا از طريق يك عامل فروش تهيه كرده باشد. در برخي حالات ممكن است فروشنده ، خود كالائي را توليد و بقروش مي رساند.
* فروشنده براي فروش كالا و يا خدمات مي بايست " مكاني مناسب " را در اختيار داشته باشد. مكان مورد نظر مي تواند در برخي حالات بسيار موقتي باشد. مثلا" يك شماره تلفن خود بمنزله يك مكان است . در چنين مواردي متقاضي كالا و يا خدمات با تماس تلفني با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دريافت كالاي مورد نظر خود خواهد بود. براي اكثر كالاهاي فيزيكي مي بايست مكان ارائه كالا ، يك مغازه و يا فروشگاه باشد.
* براي فروش كالا و يا خدمات ، فروشندگان مي بايست از راهكارهائي براي جذب افراد به مكان خود استفاده نمايند. فرآيند فوق " ماركتينگ " ناميده مي شود.در صورتيكه افراد از محل و مكان ارائه يك كالا و خدمات آگاهي نداشته باشند ، امكان فروش هيچگونه كالائي وجود نخواهد داشت . انتخاب محل ارائه كالا در يك مركز تجاري شلوغ ، يكي از روش هاي افزايش تردد به مكان ارائه كالا است. ارسال پستي كاتولوگ ها ي مربوط به محصولات ، يكي ديگر از روش هاي معرفي مكان ارائه يك كالا و يا خدمات است . استفاده از شيوه هاي متفاوت تبليغاتي، راهكاري ديگر در معرفي مكان ارائه كالا است .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت سفارشات است . استفاده از تلفن و نامه ، نمونه هائي از روش هاي دريافت سفارش متقاضيان مي باشد. حضور فيزيكي در مكان ارائه يك كالا و يا خدمات از ديگر روش هاي سنتي براي ثبت سفارش كالا است . پس از ثبت سفارش ، فرآيندهاي لازم توسط پرسنل شاغل در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا و يا خدمات انجام خواهد گرفت .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت پول است . استفاده از چك ، كارت اعتباري و يا پول نقد روش هاي موجود در اين زمينه مي باشند. در برخي از فعاليت هاي تجاري از فروشنده تا زمان توزيع كالا پولي دريافت نمي گردد.
* فروشنده نيازمند استفاده از روشي براي عرضه و توزيع كالا و يا خدمات مي باشد. در برخي از سيستم ها بمحض انتخاب كالا توسط مشتري و پرداخت وجه آن ، عمليات توزيع كالا بصورت اتوماتيك انجام خواهد شد. در سيستم هاي ثبت سفارش مبتني بر نامه ، كالاي خريداري شده پس از بسته بندي به مقصد مشتري ارسال خواهد شد. در موارديكه حجم كالا زياد نباشد از مبادلات پستي بمنظور ارسال كالا استفاده شده و در موارديكه حجم كالا زياد باشد از كاميون ، قطار و يا كشتي براي ارسال و توزيع كالا استفاده مي گردد.
* در برخي موارد ، خريداران يك كالا تمايل و علاقه اي نسبت به آن چيزي كه خريداري نموده اند نداشته و قصد برگشت آن را دارند. فروشندگان كالا و يا خدمات مي بايست از روش هائي براي قبول موارد "برگشت از فروش " استفاده نمايند.
2
تجارت الكترونيكي چيست؟
تجارت الكترونيكي طي ساليان اخير با استقبال گسترده جوامع بشري روبرو شده است . امروزه كمتر شخصي را مي توان يافت كه واژه فوق براي او بيگانه باشد. نشريات ، راديو و تلويزيون بصورت روزانه موضوعاتي در رابطه با تجارت الكترونيكي را منتشر و افراد و كارشناسان از زواياي متفاوت به بررسي مقوله فوق مي پردازند.شركت و موسسات ارائه دهنده كالا و يا خدمات همگام با سير تحولات جهاتي در زمينه تجارت الكترونيكي در تلاش براي تغيير ساختار منطقي و فيزيكي سازمان خود در اين زمينه مي باشند. تجارت قبل از بررسي " تجارت الكترونيكي "، لازم است در ابتدا يك تصوير ذهني مناسب از تجارت سنتي را ارائه نمائيم .
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الكترونيكي " نيز آشنا خواهيم شد. براي واژه "تجارت" در اكثر واژه نامه ها تعاريف زير ارائه شده است : مبادلات اجتماعي : تبادل ايده ها ، عقايد و تمايلات ( خواسته ها ) مبادله يا خريد و فروش كالا در مقياس بالا كه شامل ترابري از نقطه به نقطه ديگر است. در ادامه تعريف دوم ارائه شده براي "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روي آن متمركز خواهيم شد. تجارت در ساده ترين نگاه ، مبادله كالا و خدمات بمنظور كسب درآمد ( پول ) است . زندگي انسان مملو از فرآيندهاي تجاري بوده و تجارت با ميليونها شكل متفاوت در زندگي بشريت نمود پيدا كرده است . زمانيكه كالاي مورد نظر خود را از يك فروشگاه تامين و خريداري مي نمائيد ، در تجارت شريك و در فرآيندهاي آن درگير شده ايد.در صورتيكه در شركتي مشغول بكار هستيد كه كالائي را توليد مي نمايد ، درگير يكي ديگر از زنجيره هاي تجارت شده ايد.
تمام جلوه هاي تجارت با هر رويكرد و سياستي داراي خصايص زير مي باشند : خريداران . افراديكه با استفاده از پول خود قصد خريد يك كالا و يا خدمات را دارند. فروشندگان . افراديكه كالا و خدمات مورد نياز خريداران را ارائه مي دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسيم مي گردند : خرده فروشان ، كه كالا و يا خدماتي را مستقيما" در اختيار متقاضيان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، كه كالا و خدمات خود را در اختيار خرده فروشان و ساير موسسات تجاري مي نمايند. توليدكنندگان . افراديكه كالا و يا خدماتي را ايجاد تا فروشندگان آنها را در اختيار خريداران قرار دهند. يك توليد كننده با توجه به ماهيت كار خود همواره يك فروشنده نيز خواهد بود. توليدكنندگان كالاي توليدي خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و يا مستقيما" به مصرف كننده گان مي فروشند. همانگونه كه مشاهده مي گردد ، "تجارت " از زاويه فوق داراي مفاهيم ساده اي است . تجارت از خريد يك محصول ساده نظير " بستني " تا موارد پيچيده اي نظير اجاره ماهواره را شامل مي گردد. تمام جلوه هاي تجارت از ساده ترين سطح تا پيچيده ترين حالت آن ، بر مقولاتي همچون : خريداران ، فروشندگان و توليدكنندگان متمركز خواهد بود. عناصر تجارت زمانيكه قصد معرفي عناصر ذيربط در تجارت و فعاليت هاي تجاري وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدليل درگير شدن با جزئيات پيچيده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذيل تمام المان هاي ذيربط در يك فعاليت تجاري معمولي را تشريح مي نمايد. در اين حالت ، فعاليت شامل فروش برخي محصولات توسط يك خرده فروش به مصرف كننده است :
* در صورت تمايل فروش محصول و يا محصولاتي به يك مصرف كننده ، مسئله اساسي داشتن كالا و يا خدماتي خاص براي عرضه است . كالا مي تواند هر چيزي را شامل گردد. .فروشنده ، ممكن است كالاي خود را مستقيما" از توليد كننده و يا از طريق يك عامل فروش تهيه كرده باشد. در برخي حالات ممكن است فروشنده ، خود كالائي را توليد و بقروش مي رساند.
* فروشنده براي فروش كالا و يا خدمات مي بايست " مكاني مناسب " را در اختيار داشته باشد. مكان مورد نظر مي تواند در برخي حالات بسيار موقتي باشد. مثلا" يك شماره تلفن خود بمنزله يك مكان است . در چنين مواردي متقاضي كالا و يا خدمات با تماس تلفني با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دريافت كالاي مورد نظر خود خواهد بود. براي اكثر كالاهاي فيزيكي مي بايست مكان ارائه كالا ، يك مغازه و يا فروشگاه باشد.
* براي فروش كالا و يا خدمات ، فروشندگان مي بايست از راهكارهائي براي جذب افراد به مكان خود استفاده نمايند. فرآيند فوق " ماركتينگ " ناميده مي شود.در صورتيكه افراد از محل و مكان ارائه يك كالا و خدمات آگاهي نداشته باشند ، امكان فروش هيچگونه كالائي وجود نخواهد داشت . انتخاب محل ارائه كالا در يك مركز تجاري شلوغ ، يكي از روش هاي افزايش تردد به مكان ارائه كالا است. ارسال پستي كاتولوگ ها ي مربوط به محصولات ، يكي ديگر از روش هاي معرفي مكان ارائه يك كالا و يا خدمات است . استفاده از شيوه هاي متفاوت تبليغاتي، راهكاري ديگر در معرفي مكان ارائه كالا است .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت سفارشات است . استفاده از تلفن و نامه ، نمونه هائي از روش هاي دريافت سفارش متقاضيان مي باشد. حضور فيزيكي در مكان ارائه يك كالا و يا خدمات از ديگر روش هاي سنتي براي ثبت سفارش كالا است . پس از ثبت سفارش ، فرآيندهاي لازم توسط پرسنل شاغل در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا و يا خدمات انجام خواهد گرفت .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت پول است . استفاده از چك ، كارت اعتباري و يا پول نقد روش هاي موجود در اين زمينه مي باشند. در برخي از فعاليت هاي تجاري از فروشنده تا زمان توزيع كالا پولي دريافت نمي گردد.
* فروشنده نيازمند استفاده از روشي براي عرضه و توزيع كالا و يا خدمات مي باشد. در برخي از سيستم ها بمحض انتخاب كالا توسط مشتري و پرداخت وجه آن ، عمليات توزيع كالا بصورت اتوماتيك انجام خواهد شد. در سيستم هاي ثبت سفارش مبتني بر نامه ، كالاي خريداري شده پس از بسته بندي به مقصد مشتري ارسال خواهد شد. در موارديكه حجم كالا زياد نباشد از مبادلات پستي بمنظور ارسال كالا استفاده شده و در موارديكه حجم كالا زياد باشد از كاميون ، قطار و يا كشتي براي ارسال و توزيع كالا استفاده مي گردد.
* در برخي موارد ، خريداران يك كالا تمايل و علاقه اي نسبت به آن چيزي كه خريداري نموده اند نداشته و قصد برگشت آن را دارند. فروشندگان كالا و يا خدمات مي بايست از روش هائي براي قبول موارد "برگشت از فروش " استفاده نمايند.
دانلود,مقاله,آشنايي,با,تجارت,الكترونيك,دانلود
تصاویری از چند صفحه نخست فایل :
توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است
مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان
برچسب های مهم
فارسی ساز Dragons Dogma 2 آموزش نصب : https://parsiteamsite.ir/product13/dd2/index.html ... ...
کتاب صوتی حقوق بین الملل عمومی تدوین جدید ضیایی بیگدلی ... ...
به اطلاع علاقهمندان به تاریخ هنر میرسانیم که فایل PDF با عنوان «هنر پارتی و ساسانی» از نویسنده ماریوبوسایلی و امیرتوشراتو منتشر شده است. این اثر به تحلیل عمیق و مستند هنر و فرهنگ در دوران پارتی و ساسانی میپردازد. مطالعه این اثر میتواند افقهای جدیدی را در درک ... ...
کتاب رمان تجاوز قانونی برندۀ جایزۀ یومیوری نویسنده: کوبو آبه مترجم: علی قادری حجم فایل: ۲مگابایت تعداد صفحات: ۱۷۷ آبه، پیرو واقعی پو و کافکا، خالق آثاری است که در جایجای آنها شاهد تکانهای غیرمنتظره هستیم.نیویورکر بنامترین و بزرگترین نویسندۀ ژاپنی در خلق ... ...
فایل "کله پوک ها.pdf" به بررسی عمیق پدیدههای روانشناختی و اجتماعی مرتبط با تفکر سطحی و عوامزدگی میپردازد. این اثر میتواند به ما در درک بهتر رفتارهای انسانی و چالشهای فکری کمک کند. مطالعه چنین مطالبی، همواره ما را به سوی دانایی بیشتر هدایت میکند. #شناخت ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری بیوشیمی بالینی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیوشیمی بالینی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیوشیمی بالینی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
کتاب آن اصلِ کاری حقایقی ساده اما حیرتانگیز که پشت نتایج فوقالعاده پنهان هستند!. حاشیۀ متن صفحات این کتابِ بسیار ارزشمند، اندک است اما بسیار خوانا میباشد و در گوشی همراه ممکن است نیاز باشد که صفحه را چرخش دهید تا بر مطالب، تسلط بهتر داشته باشید. نویسنده: گری کلر و جی ... ...
نقشه معماری مسکونی 153 متری ،عرض ساخت 10 متر طول کل ساخت 15.3 متر ولی مساحت مفید این مسکونی 153 متر هست این پلان دو خوابه طراحی شده که هر دو اتاق خواب معمولیه با ابعاد مناسب و با در نظر گرفتن فضای مناسب برای کمد دیواری درب اتاق خوابها در فضای خصوصی و بدون دید از طرف ... ...
کتابِ از فروغالسلطنه تا انیسالدوله نویسندگان: خسرو معتضد و دکتر ابوالقاسم تفضلی حجم فایل: ۸.۶مگابایت تعداد صفحات: ۶۷۴ ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری اپیدمیولوژی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی ... ...
فایل کامل پاورپوینت همانندسازی DNA (87 اسلاید) — در یوکاریوت، پروکاریوت، روش حلقه چرخان، همانند سازی تلومر و تنظیم همانندسازی. این بسته شامل دو فایل پاورپوینت حرفهای (مجموعاً 87 اسلاید) درباره همانندسازی DNA در موجودات یوکاریوتی و پروکاریوتی است، به همراه روش حلقه چرخان ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری زیست پزشکی سامانه ای با پاسخنامه از سال 1396 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته زیست پزشکی سامانه ای سال 1396 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته زیست پزشکی سامانه ای سال 1397 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات ... ...
نویسنده: اعضای کارگروه تلفيق نتايج مطالعات نظری با پشتيبانی دبيرخانة شــورای عالی آموزش وپرورش معرفی مفاد اين مجموعه طی جلســات ٨٠١ تا ٨٠٨» شــورای عالی آموزش وپرورش»(در مشهد مقدس، از ٢٩بهمن تا اول اســفند ١٣٨٨ )مورد بررسی و تأييد ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری سالمند شناسی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند شناسی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند شناسی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری کاردرمانی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1396 ... ...
کتاب تاریخ بلعمی دو جلدی به تصحیح محمدتقی بهار "ملکالشعراء" مؤلف: ابوجعفرمحمد طبری حجم فایل: ۲۲مگابایت تعداد صفحات: ۷۳۶ + ۶۳۲ ... ...
کمیاب کتاب : مسائل نوجوانان و جوانان مولف : افسانه نراقی زاده تعداد صفحات : فصل اول (111 ص) فرمت فایل : pdf قابل سرچ ... ...
کتاب هـنر زندگی مراقبهٔ ویپاسانا مطابق با آموزشهای س.ن.گویانکا نویسنده: ویلیام هارت ترجمه توسط گروه مترجمین حجم فایل: ۱.۵مگابایت تعداد صفحات: ۱۳۸ ... ...
کتاب دانشمندان بزرگ جهان علم مترجم: محمود مصاحب حجم فایل: ۸.۲مگابایت تعداد صفحات: ۴۱۱ ... ...
کتاب رام کردن ذهن سرکش نویسنده: فیث جی.هارپر مترجم: پگاه ملکیان حجم فایل: ۱۵.۸مگابایت تعداد صفحات: ۲۲۰ ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری مدیریت و اقتصاد با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت و اقتصاد سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت و اقتصاد سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری طب سوزنی با پاسخنامه از سال 1399 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1399 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1400 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1401 ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری علوم تغذیه با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال ... ...
کتاب سن عقل نویسنده: ژان پل سارتر مترجم: منوچهر کیا حجم فایل: ۵.۷مگابایت تعداد صفحات: ۴۱۱ ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری کتابداری پزشکی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کتابداری پزشکی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کتابداری پزشکی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری بیومدیکال مقایسه ای با پاسخنامه از سال 1398 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیومدیکال مقایسه ای سال 1398 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیومدیکال مقایسه ای سال 1399 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری مدیریت مالی با پاسخنامه از سال 1396 تا 1404 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت مالی سال 1396 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت مالی سال 1397 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت مالی ... ...