پیوند ها
نام فایل : تربیت معلم درژاپن
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 7
حجم : 15 مگابایت
تربیت معلم درژاپن
" تربیت معلم " را می توان از جمله حساس ترین و مهم ترین مؤلفه های نظام های تعلیم و تربیت دانست ؛ چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظام های آموزشی ، منوط به توانمندی ها و قابلیت های حرفه ای معلمان است که مجریان اصلی برنامه ها در محیط واقعی هستند. 1 بی دلیل نیست که ژاپنی ها می گویند ، شایستگی هر نظام آموزشی ، به اندازه شایستگی معلمان آن نظام است. لذا توجه به تربیت معلم با توجه به چالش های جدید ، امری ضروری است.
درکشورعزیزمان ایران اسلامی کمابیش برنامه های تدوین شده مطابق استانداردهای ژاپنی است ولی دربیشترموارددراجرای موفق برنامه هامتاسفانه بامشکلات اجرایی ناشی ازعدم شایسته سالاری،مشکلات اقتصادی،کسربودجه،و....روبروهستیم.
این مقاله در نظر دارد ، ضمن پرداختن به اهمیت آموزش معلمان ، مروری نیز بر نظام تربیت معلم ژاپن داشته باشد.
ضرورت بازنگری برنامه های تربیت معلم
پس از دهه 1960 میلادی به دلیل تحول در مفهوم توسعه ، " تعلیم و تربیت " در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جایگاهی ویژه یافت و نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تأمین آن برای توسعه جوامع در اولویت قرار گرفت. در واقع توسعه ، مفهومی انسانی پیدا کرد. لذا برای دستیابی به هدف های توسعه ، سرمایه گذاریهای جدی صورت گرفت. 2
در ربع آخر قرن بیستم ، تلاش هایی جدی در زمینه توجه به افزایش کیفیت نظام های آموزشی به عمل آمد. در همین راستا ، توصیه نامه اجلاس بین المللی تعلیم و تربیت ، در سال 1996 ، آموزش و پرورش را به عنوان بهترین انتخاب و کلید طلایی برای رویارویی با چالش های موجود اجتماعی معرفی کرد. از آن جا که تحقق هر آرمانی در آموزش و پرورش در گروی معلم به عنوان نیروی انسانی است ، در این اجلاس بر تقویت نقش معلم ، افزایش حرفه مندی های وی بر اساس تغییر بنیادی در شیوه های آموزش دادن به او ، ایجاد علاقه به یادگیری در طول عمر ، پیوند " مهارت در دانش " با " مهارت در شیوه های یاددهی - یادگیری " ، تسلط بر راهبردهای آموزشی در شرایط متفاوت یادگیری های دانش آموزان و ... تأکید کرد. همچنین با اعلام این اصل که هیچ اصلاحی نمی تواند بدون همکاری و مشارکت معلمان موفق شود ، بر توجه به مشارکت معلمان در تغییرات بنیادی تأکید ورزید.
در کتاب " تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش " نیز که محصول گردهمایی های سال های 1980 و 1981 " یونسکو " است ، آمده است: " تحول در نقش معلم ، موجب شد در برنامه های تربیت معلم تغییراتی پدید آید. از جمله اینکه اغلب کشورهای پیشرفته دوره های تربیت معلم را طولانی ساختند و برای معلمان کارآموزی ها و باز آموزیهایی پیش بینی کردند. همگام با این تحولات ، منابع دانش و اطلاعات نیز رو به فزونی گذاشت و از این طریق به محتوای برنامه های تربیت معلم و کتاب های درسی و برنامه های آموزشی ، مطالب و موضوعات جدیدی افزوده شد. اما این تحولات و تغییرات ، مشکلات غیر قابل انتظاری را به وجود آوردند و موجب شدند ، این تفکر شکل بگیرد که برنامه های خرد و اصلاحی آموزش و پرورش و در صدر آنها اصلاح و بهسازی تربیت معلمان و مربیان ورزیده و کارآمد باید به صورت گسترده و فراگیر صورت گیرد. در این راستا تربیت معلم به عنوان فرایندی پیوستار ، آموزش پیش از خدمت و تربیت حین خدمت را مورد توجه جدی قرار داد. "3
آموزش پیش از خدمت در ژاپن
ژاپن تنها کشوری است که در زمینه آموزش معلمان ، اقدامات جدی انجام داده است. در این کشور ، برنامه های تربیت معلم به وسیله کالج ها و دانشگاهها و با تصویب وزارت آموزش ، علوم و فرهنگ تهیه می شود. دانشگاهها و کالج ها برنامه درسی خود را مطابق با برنامه ای درسی که توسط مرکز 4"
EPCL
"* و مرکز ایجاد استانداردهای آموزشی ، تهیه می شود ، تدوین می کنند. بخشی از این مرکز که در سال 1988 تأسیس شده است ، وظیفه تهیه جزئیات برنامه درسی معلمان و حداقل واحدهایی را که باید در دانشگاهها بگذرانند و نیز حداقل واحدهای هر موضوع درسی را در ارتباط با نوع گواهینامه ها به عهده دارد. برای معلمان سه نوع گواهینامه وجود دارد:
1. گواهینامه عالی با مدرک فوق لیسانس
2. گواهینامه لیسانس برای دبیرستان
3. گواهینامه فوق دیپلم برای ابتدایی
معلمان مدرسه های ابتدایی ، یک دوره دو ساله را در کالج های تربیت معلم می گذرانند و معلمان دبیرستان ها دوره ای چهارساله را در دانشگاهها طی می کنند. اکثر معلمان دارای مدرک فوق دیپلم هستند و تقریباً 75 درصد همه کالج ها و دانشگاهها دوره مخصوص تربیت معلم را دارند. استانداردهای مخصوص تهیه شده توسط وزارت آموزش و پرورش ، ساعات و واحدهای خاص موضوعی و واحدهای مربوط به تعلیم و تربیت را مشخص کرده است.
بیش تر واحدهای مربوط به آموزش و پرورش ، برای دوره های پایین تر ارائه می شوند و افرادی که قرار است در سطوح بالاتر تدریس کنند ، لازم است بیش تر واحدهای مربوط به موضوع خاص رشته بگذارنند. معلمان آموزش دیده ، باید حداقل دو و حداکثر چهار هفته در مدرسه محل زندگی خود به تمرین معلمی بپردازند. آن ها در پایان دوره ، گواهینامه دریافت می کنند.
دانشگاههای ملی تربیت معلم ، برای دوره های کارورزی معلمان ، مدرسه های خاصی را در نظر می گیرند تا دانشجو معلمان بتوانند در آن ها به تمرین معلمی بپردازند. همچنین در این برنامه از مدرسه هایی که تمایل به مشارکت دارند نیز استفاده می شود. برنامه های آموزشی پیش از خدمت معلمان مدرسه های ابتدایی ژاپن ، برای کمک به بهبود وضعیت معلمان طراحی شده اند. این آموزش ها برنامه ریزی شده هستند و با فعالیت های تحقیقی و تشریک مساعی همراهند. به دانشجو معلمان یاد داده می شود که چگونه از راه ارتباط با دانش آموزان و دیگران می توانند از یکدیگر بیاموزند و چگونه مهارت های خود را در زمینه یادگیری در طول عمر افزایش دهند.
آن ها می دانند که تجربه کردن ، خود آموزی ، پذیرش انتقاد ، و خود ارزیابی ، مهم ترین بخش های این فرایند آموزشی هستند. به علاوه ، کارگاهی آموزشی در آخرین برنامه آموزشی دانشجو معلمان وجود دارد که آنان را در یک دوره طولانی ، در گیر فعالیت های خود ارزیابی و بهبود روش ها می کند. این دوره ، الگویی جدید به منظور افزایش توانایی های معلمان ، شامل چهار محور: خود راهبری ، خود آموزی ، ابراز وجود ، خود ارزیابی و نیز تشریک مساعی معلمان با یکدیگر ، با شاگرد و با والدین ارائه می کند.
شرایط معلمان
انتظارات از افرادی که تمایل دارند وارد حرفه معلمی شوند ، بسیار بالاست. لذا افرادی که قادرند این انتظارات را برآورده سازند ، وارد این حرفه می شوند. از معلم ژاپنی انتظار می رود در ارتباط با دانش آموزان خود احساس مسئولیت کند. این مسئولیت تنها به ساعات کلاسی محدود نمی شود ، بلکه رفتار بیرون از مدرسه دانش آموزان را نیز در بر می گیرد. معلمان دانش آموزان خود را تشویق می کنند که شهروندان خوبی باشند. آنها اخلاق فردی و اجتماعی را از طریق برنامه درسی تلفیقی آموزش می دهند. همچنین به عنوان ناظر در باشگاهها ، تیم های ورزشی و سایر گروهها شرکت می کنند. علاوه بر این ، آنان مسئولیت های بسیاری در قبال سایر معلمان همردیف خود دارند و در فعالیت های گروهی مربوط به ارتقای روش های تدریس حرکت می کنند.
اتاق معلمان در مدرسه های ژاپن به نحوی طراحی شده است که تسهیلات لازم را برای تشریک مساعی آنان فراهم می سازد ، نوعاً همه معلمان در یک اتاق در کنار یکدیگر و با افراد همگروه خود در یک موضوع درسی خاص ، دور یک میز مخصوص می نشینند.
در بیشتر مدرسه ها ، فعالیت های روزانه با تشکیل جلسه ای در خصوص یک موضوع اصلی که قبلاً اعلام شده است ، آغاز می شود. معلمان ، معمولاً فرصت کوتاهی دارند تا با افراد همگروه خود در مورد آن موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازند. جلسات طولانی تر معمولاً در طول هفته برگزار می شوند ؛ به نحوی که معلمان با افراد همگروه خود ، راجع به طرح مطالعه برای هفته بعد و نیز مسائل و مشکلات مربوط به کلاس خود بحث می کنند.
در مقایسه با معلمان بسیاری از کشورهای اروپایی ، معلمان در ژاپن منزوی نیستند. یک روز کار معلمی توأم است با ایجاد توازن بین آموزش به دانش آموزان و کار با دیگران. این امر برای پیشرفت و توسعه تدریس معلمان برنامه ریزی شده است. معلمان همچنین با گروهی دیگر از معلمان که موضوع مشابه آنان را تدریس می کنند ، تشریک مساعی می کنند. برای مثال ، در این جلسات مدلی برای نمایش کلاسی طراحی می کنند که توسط سایر معلمان و یا ناظران از خارج مدرسه مورد مشاهده قرار می گیرد.
پرورش حرفه ای معلمان که بر مشاهده مشترک و شرکت همگانی در مباحث کلاس درس استوار است ، به آنها این امکان را می دهد که روشهای یکدیگر را در ارائه یک برنامه درسی در کلاس ، با هم مقایسه کنند و از این مقایسه و تبادل نظر درباره روشهای گوناگون ، ارائه برنامه درسی واحد را بیاموزند و توانایی های حرفه ای خود را بالا ببرند. آن ها در مباحث مشترک خود می آموزند که آموزش مؤثر کدام است و و اقعاً چه چیزی برای یاد دادن اهمیت دارد. معلمان ژاپنی با بررسی محتوای آموزشی ، سعی می کنند اهمیت آنچه را که باید آموزش دهند ، کشف کنند. معلمانی که برای دوره ابتدایی تربیت می شوند ، می آموزند که به پرورش همه جنبه های شخصیت دانش آموزان کلاس اعتقاد داشته باشند و این احساس در آن ها تقویت می شود که وظیفه اصلی و مهم ترین مسئولیت آنان توجه به همه دانش آموزان است و نه صرفاً دانش آموزان مستعد و توانا.
معلمان در ژاپن بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند. به طور معمول یک معلم ژاپنی از ساعت 30 : 7 صبح تا ساعت 6 بعد ازظهر در مدرسه است و معلمان جوان تر وقت بیشتری را مدرسه سپری می کنند. آن ها در قبال همه این مسئولیت ها ، در مقایسه با سایر کشورها و نیز نسبت به کارکنان مشاغل دیگر در ژاپن ، از اعتبار و احترام بسیار بالایی برخوردارند.
نتیجه گیری
در رویارویی با چالش های آینده ، آموزش و پرورش سرمایه ای اجتناب ناپذیر است. تحقق هر آرمانی در آموزش و پرورش ، در گروی نیروی انسانی آن یعنی معلمان است که عامل اجرایی آرمانها در محیط عملی هستند و هیچ اصلاحی بدون همکاری و مشارکت فعال آنان انجام نخواهد شد. لذا توجه و بازنگری در برنامه های تربیت معلم ، چه قبل و چه حین خدمت ضروری است. بسیاری از کشورها در سال های اخیر توجه خاصی به این امر نشان داده اند. در این راستا نگاهی به برنامه تربیت معلم در ژاپن ، نشان می دهد ، این برنامه ها به نحوی طراحی شده اند که خود انگیختگی ، احساس مسئولیت ، علاقه به کار گروهی و توانایی ارزیابی پیشرفت کار در معلمان پرورش یابد و به موازات آن معلمان ژاپنی از ارزش و احترام بالایی ، هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اخلاقی و حرفه ای ، نسبت به کارکنان مشاغل دیگر اجتماعی برخوردارند.
زیر نویس
( قانون گواهی کارکنان آموزش و پرورش )
...
مبلغ قابل پرداخت 15,500 تومان
پاورپوینت مبدل های حرارتی در 29 اسلاید قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط لینک دانلود پاورپوینت در ادامه مطلب متن کامل مقاله مبدل های حرارتی مقدمه فرآیند تبادل بیشگرما بین دو سیال با دماهای متفاوت که توسط دیواره جامدی از هم جدا شدهاند در بسیاری از کاربردهای ... ...
جزوات بصورت فایل های پی دی اف میباشند که براتون قرار دادیم. ... ...
کتاب صوتی سراچه آوا و رنگ: خاقانی شناسی آماده برای دانلود مشخصات توضیحات بیشتر: تعداد صفحات کتاب خوانده شده: 312 مولف: دکتر میرجلال الدین کزازی فرمت: MP3 ، ام پی 3 صوتی حجم: 565 مگابایت کیفیت: بسیار عالی و بدون نویز سال انتشار: 88 تعداد فایل صوتی: 30 مدت زمان: 14 ... ...
نام فایل : رئيس هيئت مديره و مديرعامل فرمت : .ppt تعداد صفحه/اسلاید : 16 حجم : 271 کیلوبایت بنام خدامديركل امور پست بين المللمعــاونمسئول دفترمتصدي اموردفتريوبايگانيگروه مقررات و روابط بين المللگروه محاسبات اموربين المللچارت سازماني دفتر پست بین الملل 27 رديف رئيس هيات ... ...
دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف با فرمتmp3 کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی از دکتر علی اکبر سیف یکی از کتاب هایی است که شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم حوزه های سنجش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی آشنا می کند . بخش های کتاب شامل : ۱ ... ...
دانلودجزوه "بانک لغات زبان تخصصی معماری"از منابع آزمون کارشناسی ارشد معماری 80 ص تایپ شده فرمت PDF ... ...
خلاصه کتاب صوتی دولت عشق #از_دولت_عشق نویسنده : #کاترین_پاندر مترجم : گیتی خوشدلاز دولت عشق نوشته کاترین پاندر، یکی از برجسته ترین نویسندگانی که به موضوع خوشبختی و کامیابی در زندگی بشر پرداخته اولین بار در سال1966 توسط Unity school of Christianity منتشر شد در مورد خانم ... ...
توجه:لینک دانلود فایل پس از پرداخت وجه برایتان فعال خواهد شد. نام فایل:جزوه یا خلاصه بررسی تاثیر هنر ایران در شر مولف کتایون پلاسعیدی فرمت:pdf تعداد صفحات:65 ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...
دانلود جزوه کامل ((علوم قرآنی 3))مکی مدنی،اسبابنزول، محکم و متشابه،نسخ | + 3 دوره نمونه سوال با پاسخنامه شامل دو فایل: جزوه کامل علوم قرآنی 3 در 139 صفحه نمونه سوالات با پاسخنامه در 17 صفحه 1220818 ... ...
گزارش کاراموزی بصورت ورد در 36 صفحه جهت استفاده دانشجویانی که دوره کاراموزی خود را اداره گاز جهت آشنایی با تجهیزات مکانیکی اداره گاز گذرانده اند بخش اول : آشنائي با توربوكمپرسورها 1 شرح توربين گازي.. 1 كمپرسور محوري.. 2 مشخصات كمپرسور محوري.. 2 كليات.. 3 روتور ... ...
کتاب ارزشمند هیپنوتیزم و راز خلسه نویسنده: جلال لاهیجی زبان: فارسی نوع کتاب: چاپی تعداد صفحات: 170 این کتاب شامل 1-جهان مادی نور است 2-راز خلسه 3-جهان های غیب 4-روشن بینی 5-چله نشینی 6-ماهیت و هویت 7-تله پاتی 8-هیپنوتیسم 9-روح 10-راز تلقین و... می باشد. ... ...
دانلود طرح وکتور لایه باز ماه محرم , با کیفیت بالا و فرمت ایلوستریتور ... ...
عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت مشکلات روانی پس از مهاجرت فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 22پاورپوینت آماده ارائهقسمتی از متن:مهاجرت یکی از موضوعاتی است که در کل دنیا اهمیت دارد. سالانه افراد زیادی تصمیمی می گیرند از کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت کنند و هر کدام ... ...
شما نمی توانید بازی ها را به راحتی در فلش کپی کنید و در پلی استیشن اجرا کنید . برای اجرای بازی ها در پلی استیشن شما باید اول از DVD بازی پلی استیشن یک ایمیج با پسوند ISO ایجاد کرده و بعد با برنامه USBUtil V2.00 Full English آن را به فلش کپی کنید . یا فایل ایمیچ بازی از ... ...
دانلود پاورپوینت در مورد احساس و ادراک عنوان فایل: دانلود پاورپوینت در مورد احساس و ادراک نوع فایل:پاورپوینت ppt حجم فایل :2.55 MB دانلود پاورپوینت در مورد احساس و ادراک محتوی فایل: پاورپوینت جامع و کامل 30صفحه ای در مورد احساس و ادراک قسمتی از متن ... ...
توجه توجه... برای اولین بار در ایران کامل ترین پکیج تخصصی ترید نمونه دقیقا این پکیج رو شما در خارج از کشور به قیمت 300میلیون به بالا باید خریداری کنید ولی برای اولین بار در ایران فقط به خاطر کمک به هم وطن های عزیز این پکیج رو از خارج از کشور تهیه و با قیمت خیلی پایین عرضه ... ...
پاورپوینت استراتژی های ارتقای برند 30 تکنیک کاربردی با فرمت pptx ودر 78 اسلاید قابل ویرایش قسمتی از متن پاورپوینت استراتژی های ارتقای برند 30 تکنیک کاربردی وقتی بحث از برندینگ در یک شرکت مطرح می شود، معمولا شرکت باید دست کم در صدد پاسخ گویی به پنج حوزه اصلی زیر باشد. از ... ...
عنوان جزوه: جزوه پاتولوژی سیستم گوارش (فیزیوپاتولوژی) تعداد صفحات جزوه پاتولوژی سیستم گوارش:95صفحه فرمت جزوه:PDF توضیحات بیشتر در مورد جزوه : دانلود جزوه پاتولوژی سیستم گوارش که مربوط به دروس فیزیوپاتولوژی پزشکی می باشد. این جزوه در 95 صفحه آماده شده است و کیفیت بسیار ... ...
حل المسائل حساب دیفرانسیل انتگرال ویلیام بریگز و لیل کاچران ویرایش سوم William Briggs تعداد صفحات: 1394 فرمت: pdf زبان: لاتین ویرایش سوم عنوان لاتین: calculus Early Transcendentals نویسندگان: ویلیام بریگز، لایل کوکران، برنارد ژیلت William Briggs, Lyle Cochran, ... ...
طرح کورل 12 قابل استفاده در نرم افزار کورل 12 و بالاتر . قابلیت افزایش و کاهش سایز بدون افت کیفیت . دارای فایل EPS برای استفاده در فتوشاپ. مورد استفاده برای دستگاه کاتر پلاتر (برش شبرنگ) و نرم افزار ( Artcut) و لیزر . ... ...
اگر میخواهید راههای متفاوتی را بهسوی موفقیت در پیش بگیرید و به جمع موفقترینها بپیوندید، خواندن کتاب اسب سیاه را به شما توصیه میکنیم. تاد رز و اگی اگاس در این کتاب حوزهی خودسازی و خودیاری، غلط بودن برخی از باورهای رایج در مورد موفقیت را اثبات میکنند و رویکردی نوین را ... ...
جزوه حل تمرینات انتقال جرم پیشرفته استاد دکتر علیرضا عظیمی به تعداد 135 صفحه pdf حل کامل تمامی مسائل عددی از جمله مثالها ، تمرینات و سوالات پایانترم به انضمام نمونه سوالات ، گراف ها و جزوه کلاسی ... ...
جرم شناسی جرایم تروریستی در شهرستان مرزی سراوان توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت ... ...
دید کلی در شیمی معدنی ترکیباتی وجود دارند که در آن اتم مرکزی حداقل با یک پیوند داتیو با گروه اتمهای اطراف خود (لیگندها) ارتباط برقرار میکند. در این ترکیبات اتم مرکزی گیرنده جفت الکترون میباشد، چنین ترکیباتی را کمپلکس یا ترکیبات کئوردیناسیونی مینامند. اتم مرکزی در این ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت هدف زندگی درس 1 دین و زندگی دهم علوم انسانی فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 27 همراه با حل فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی بکارگریی تم، افکت ها، ... ...
نام فایل : تخلفات اداری فرمت : .ppt تعداد صفحه/اسلاید : 165 حجم : 3065 کیلوبایت بنام خداوندعلم و دانایی تخلفات اداری نوع آموزش: شغلی (تخصصی)مدت دوره: 16 ساعت- غیر حضوری روش اجرا : حضوری نحوه ارزشیابی: آزمون – حضور موثر – مشارکت گروهیتخلفات اداری مدرس دوره: محمد صادقی ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 38 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: درس اوّل حکومت قاجار از آقا محمّد خان تا محمّد شاه در این درس ابتدا با شکل گیری سلسلة قاجار و سپس با جنگ های ایران و روس و پیامدهای آن آشنا می شوید. ... ...